پایگاه خبری – تحلیلی اتوآنلاین
امروز : پنجشنبه ۲۳-۱۰-۱۳۸۹

آی‌۳ کوپه؛ عضو جدید خانواده الکتریکی ب ام و

آی‌۳ کوپه؛ عضو جدید خانواده الکتریکی ب ام و

آی‌۳ کوپه؛ عضو جدید خانواده الکتریکی ب ام و

اتوآنلاین : ب ام و با نمایش مدل سه در کوپه i3 در نمایشگاه لس‌آنجلس، می‌خواهد سلیقه بازار را نسبت به نمونه‌های مختلف خودروی الکتریکی خود که از سال آینده به بازار عرضه می‌شود بسنجد.

به گزارش «اتوآنلاین» I3 کوپه از نظر ظاهری بسیار به مدل پنج در که در نمایشگاه فرانکفورت سال گذشته نمایش داده شد، شبیه است. بدنه خودرو هم از مانند i3 از پلاستیک و فیبرکربن ساخته شده است. اما طراحان ب ام و آن را کمی خوابیده‌تر و پهن‌تر طراحی کرده‌اند و شیب در عقبش هم بیشتر است تا ظاهری اسپرت‌تر داشته باشد. آی‌۳ از نظر ابعاد با ۳۹۶۴ میلی‌متر طول، ۱۷۶۸ میلی‌متر عرض و ۱۵۵۵ میلی‌متر ارتفاع کمی از مینی بزرگ‌تر است.

داخل خودرو تقریباً همانی است که قرار است سال آینده در مدل i5 ببینیم. در طراحی داخلی این خودرو سادگی حرف اول را می‌زند. دو نمایشگر مهمترین عنصر داشبورد را شکل داده‌ است. یکی روبروی فرمان و دیگری روی داشبورد. تقریباً تمام بخش‌های ماشین را می‌توان از طریق سیستمی که بین دو صندلی قرار داده شده و این دونمایشگر کنترل کرد.

قوای محرکه i3 کوپه هم با مدل پنج در مشابه است. ب ام و ارقام رسمی درباره عمل‌کرد ماشین با موتور الکتریکی ۱۷۰ اسب بخاری ماشین را منتشر نکرده، اما نباید خیلی با مدل پنج در متفاوت باشد.

حداکثر سرعت مدل پنج در ۱۵۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومترش ۷.۹ ثانیه است. شارژ باتری‌ها شش ساعت طول می‌کشد اما هشتاد درصد باتری در یک ساعت اول شارژ می‌شود. ماشین می‌تواند بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ کیلومتر در روز حرکت کند. در صورت قراردادن ماشین در حالت صرفه‌جویی کامل برد ماشین تا ۲۵۰ کیلومتر هم می‌رسد.

ب ام و هنوز ساخت این ماشین را تأیید نکرده است اما می‌گوید همه محاسبات اقتصادی برای تولید آن انجام شده است. گفته می‌شود کارخانه آلمانی برای ساخت یک مدل روباز از i3 هم برنامه‌ریزی کرده است. در این صورت سه مدل i3 و دو مدل i8 ترکیب اولیه این سری از خودروهای ب ام و را تشکیل خواهد داد.

ساخت سری آی در ب ام  با فشار جامعه و قوانین سختگیرانه دولتی توجیه شد. به احتمال زیاد این خودرو در اروپا، آمریکا، ژاپن و شاید چین خریدارانی خواهد داشت. مشکل ب ام و این است که این خودرو در زمانی به بازار عرضه می‌شود که تحلیلگران آن را خزان خودروهای الکتریکی لقب داده‌اند.

در حالی که امید به رونق بازار خودروهای الکتریکی در چند سال گذشته بسیار زیاد بود، آمار فروش این خودروها چندان تعریفی ندارد. نیسان لیف نتوانسته سطح فروشی که برایش برنامه‌ریزی کرده بود را محقق کند. اپل ساخت مدل آدم الکتریکی را لغو کرده و آئودی هم پروژه ساخت مدل A2 الکتریکی را به حالت تعلیق درآورده است. باید دید آیا ب ام و می‌تواند با کمک اعتبار و کیفیت سری آی امید را در بازار خودروهای الکتریکی دوباره زنده کند؟